Monday 22 October 2012

SAAT ITU

     Hari di ambang senjakala tatkala bas jalur kuning merah itu mula bergerak meninggalkan Pekan Tok Jalai yang tenang itu. Menoleh kebelakang kelihatan asap disel hitam berkelun kelun membunga sebelum menipis di angkasa. Pekan kecil itu  semakin mengecil sayup di hujung pandangan. 
     Di luar tingkap, cahaya keemasan sedang menyimbah lautan sawah. Bebola matahari terapung di horizon Barat seolah olah bergolek mengiringi kelajuan bas sambil melantuni pulau pulau perkampungan pesawah yang berbalam balam dalam pandangan. Antara deru enjin dan desir angin menyelinap tingkap, jiwa saya meronta ronta tersepit sendu. 
     Ini lah buat pertama kali nya saya akan memulakan sebuah perjalanan jauh. Sebuah perantauan menghitung tuah masa hadapan. Mendatangi ibu kota KL yang menjadi impian semua remaja desa.  Segala perasaan saling menindih dan menggegarkan jiwa raga. Memang sukar untuk saya lupakan saat ini dalam sejarah sepanjang perjalanan hidup ini. Selain bagan tempat bermain dan membesar, saya meninggalkan juga kedua ayah bonda serta keluarga yang tersenyum bangga di antara lelehan airmata. 
      Keretapi malam akan bertolak jam 9.00. Di stesen Alor Setar publik agak sesak. Mereka adalaah penumpang dan keluarga yang datang menghantar. Sangat pilu duduk sendirian tanpa iringan. Namun sebak itu saya simpan baik baik kerana saya sedia maklum emak dan bapak tidak upaya untuk datang menemani sehingga tahap ini. Suasana ini saya jadikan permulaan untuk melatih diri menjadi lebih sejati. 
       Akhirnya keretapi pun tiba. Pada suatu malam dalam bulan Julai 1978 ia bergerak seperti biasa dengan destini Kuala Lumpur. Di dalam gerabak yang panjang itu tersandar seorang budak kampung pada satu kerusi. Di dalam kepala nya berselirat seribu persoalan yang membelit belit perasaan. 
      Sungguh hebat. Ia permulaan kepada sebuah perjalanan melakar masa depan. Sudah pasti sangat sukar saya lontarkan dari kotak ingatan. 
         

No comments:

Post a Comment