Tuesday 27 November 2012

FRESHIE DAN MINGGU ORIENTASI

     Mereka namakan minggu itu Minggu Orientasi. Tempoh dimana beberapa program di susun khas kepada pelajar baru menyesuaikan diri untuk menjadi penghuni kampus dalam jangka masa tiga atau empat tahun  berikutnya.
     Dan mereka gelarkan kami sebagai freshie untuk membezakan mereka sebagai OC yang merupakan pelajar senior dalam program Minggu Orientasi itu. 
      Minggu yang sangat meresahkaan. Dipaksa bangun sebelum subuh dan tidur selepas tengah malam. Program yang sangat padat penuh dengan agenda agenda motivasi dan perjuangan diri untuk dikorbankan kepada keluarga, agama, bangsa dan negara.
     Saya masih ingat pemimpin pelajar yang lantang suaranya menyembur keluar dari corong healer itu, Sdr. Khalid Jaafar dari pengajian Masscomm. Bukan kerana wajah nya tampan atau suara lantang nya itu tetapi dia lah yang mendenda saya menembak sepasang burung gagak yang bertenggek di bumbung bangunan asrama pada satu perhimpunan pagi.
       Saya memang tidak boleh ikut peraturan. Dalam perhimpunan itu, seorang freshie di denda dengan di suruh memeluk dan mencium tiang bangunan seolah olah tiang itu kekasihnya. Perlakuan malu malu dan terpaksa frreshie itu menggelikan hati saya sehingga tidak dapat di kawal. Saya terketawa menyebabkan dapat dikesan oleh seorang OC.
        Frreshie itu di suruh kembali kebarisan dan digantikan dengan saya. Kebetulan ketika itu sepasang burung gagak terbang lalu hinggap di bucu bangunan asrama.Saya lantas di arahkan menembak burung itu kerana kononnya sikap kurang sopan mereka di hadapan publik. Tiada senapang tiada peluru. Maka saya pon mengangkat tangan seolah olah senapang di hunus lalu meletupkan dengan suara sendiri..pong ..pong..pong.. Burung burung gagaak itu hanya terkial terkial mungkin tertawakan saya.
         ' Kamu tembak dia sampai jatuh '.. hah jenuh pong pong lah saya. Akhirnya terbang jugak si gagak itu setelah saya kepenatan. Alangkah malunya saya dipertontonkan melaku adegan tersebut di depan khalayak namun apa yang boleh saya buat. Dengan muka berbahang rasa panas menahan pelbagai rasa saya lihat sesiapan pun tidak berani ketawa.
        Akhirnya berakhir juga tempuh sukar itu. Pada malam terakhir program kami saling memohon kemaafan dan menjadi lebih akhrab selepas melalui program keras penuh disiplin itu. Kami saling mengenali lebih rapat dan ini memudahkan kami pelajar baru menyesuaikan diri sesudah gelaran freshie dilucutkan.
      Sesudah itu terasa manis pula waktu waktu  itu bila di kenang kenang semula.

1 comment:

  1. Assalamualaikum bang mad
    hehehe..senyum senyum kambing dibuatnya,. bila membaca bait2 ayat bang mad.

    Terima kasih untuk cerita ini, sebab seperti masuk dalam time tunnel.

    ReplyDelete